Pre základnú funkčnosť, spríjemnenie používania webu, analytické účely a v prípade udelenia súhlasu aj na účely cielenia reklamy využívame súbory cookies. Nastavenie vlastných preferencií cookies môžete kedykoľvek upraviť odkazom v spodnej časti stránok.


BLOG » Prečo nepodceňovať strečing
Prečo nepodceňovať strečing

Ak chcete začať pravidelne cvičiť, no neviete kde začať, vedzte, že sa do cvičenia nemôžete vrhnúť hneď naplno. Musíte najprv pripraviť svoje telo na cvičenie nejakými zahrievacími cvikmi a ukončiť cvičenie takisto niečím pokojnejším. Prinášame vám niekoľko faktov o strečingu a cvičeniach na začiatok a koniec cvičenia.

Zdroj: blog.proform.com

Zahrievacie cvičenia

Je veľmi dôležité, aby sme sa pred cvičením poriadne rozcvičili a zahriali tak svaly. 5 – 10 minútová rozcvička dostatočne pripraví naše telo na ďalšie cvičenie fyzicky aj psychicky. Takisto pomáha predchádzať zraneniam. Na zahriatie svalov sú vhodné ľahké kardio aktivity či, aerobik. Nenazýva sa to zahrievaním len tak – naše svaly sa naozaj zahrievajú. Okrem toho sa zvyšuje činnosť srdca (kardio) a prítok kyslíka a živín do svalov.

Existuje veľmi veľa cvičení, ktoré zahrejú svaly a pripravia naše telo na intenzívnejšie a namáhavejšie aktivity. Často sú to iba podobné aktivity, aké sa chystáte robiť, no pomalšie alebo menej intenzívne. Napríklad, ak sa chystáte behať, rozcvičte sa miernym poklusom, alebo ak sa chystáte plávať, začnite niekoľkými pomalými a voľnými dĺžkami. Ak sa venujete pravidelne nejakému športu, zvoľte si také zahrievacie cvičenie, aby ste rozcvičili najmä svaly, ktoré budete pri tomto športe zaťažovať najviac. Dynamický strečing využíva veľa svalov naraz a môžete ho do svojej rozcvičky pokojne zahrnúť. Pomôže to pripraviť svaly a kĺby na nadchádzajúce aktivity.

Zdroj: st1.thehealthsite.com

Zdroj: st1.thehealthsite.com

Strečing

Strečing sa považuje za základnú aktivitu vykonávanú pred cvičením. Nedávne štúdie skúmali, či je strečing pred cvičením vlastne vhodný. Tradičný, alebo „statický? strečing môže viesť k zníženému výkonu svalov. Preto by ste mali pred cvičením robiť dynamický strečingstatický strečing až po cvičení. Strečing je ale účinný len vtedy, ak ste sa pred ním už zahriali. Prečo? Pretože chladné svaly sa pri strečingu môžu veľmi ľahko poškodiť či natiahnuť, čo vedie k rôznym zraneniam. Strečing zlepšuje vašu celkovú výkonnosť, flexibilitu, prítok krvi do svalov, pohyblivosť kĺbov, a ako sme už spomenuli, pomáha predchádzať zraneniam. No na to, aby bol strečing vôbec prospešný, musíte ho robiť správne. Tu je niekoľko tipov ako na to:

  • Akonáhle vás nejaký pohyb bolí, prestaňte. Strečing nemá nikdy bolieť (no prekvapivo veľa ľudí si myslí opak). Ak ste dosiahli bod, kde začínate cítiť bolesť, vráťte sa do bezbolestnej pozície a chvíľu v nej zotrvajte.
  • V každej polohe zotrvajte 10 – 30 sekúnd. Ak v danej pozícii zotrváte kratšie, nemá to žiadny úžitok. A ak dlhšie, môžete si privodiť zranenie.
  • Nezabúdajte dýchať. Správne dýchanie je nevyhnutnou súčasťou každého cvičenia a samozrejme aj strečingu.
  • Nezanedbávajte. Ak ste pravák, neznamená to, že sa úplne vykašlete na ľavú stranu. Mali by ste strečing robiť tak, aby ste zapájali obe strany tela rovnako, takže všetky svaly budú pripravené vrhnúť sa na ďalšie cvičenie.
  • Ak robíte nejaký šport, prispôsobte tomu aj svoj strečing. Nájdete si také pohyby, ktoré  sa sústredia na svaly, ktoré najviac zaťažujete.
  • Robte strečing pravidelne. Ak si chcete udržať ohybnosť a kondičku, venujte sa strečingu aspoň tri-štyri dni v týždni.

Ochladzovacie cvičenia

Takisto ako ste pred cvičením potrebovali svaly zohriať, musíte ich po ňom aj ochladiť. Nemôžete predsa len tak zrazu prestať. Po skončení cvičenia by ste ešte 10 – 15 minút mali venovať ľahkým a pokojným aktivitám. Toto cvičenie si môžete prispôsobiť tomu, čo ste práve robili, ale malo by zahŕňať napríklad ľahký aerobik a strečing. Ak máte málo času, stačí len prechádzka (napríklad cesta z posilňovne pešo).

Ochladzovacie cvičenia na konci vám pomôžu:

  • Spomaliť tep na normálnu (pokojovú) rýchlosť.
  • Spomaliť vaše dýchanie.
  • Zabrániť svalovke a stuhnutým svalom.
  • Zrelaxovať svaly.

Či už ste dnes cvičili prvýkrát alebo sa celý život venujete športu, ak pridáte všetky tieto cvičenia do vašej bežnej rutiny, vyhnete sa zraneniam a problémom so svalmi a zlepšíte tiež svoj celkový výkon.

Zdroj: sportworld.sk


NÁZORY A OTÁZKY NÁVŠTEVNÍKOV

dLt0cMZ6As
UepkJXSs8
23.02.2017 11:06