Pre základnú funkčnosť, spríjemnenie používania webu, analytické účely a v prípade udelenia súhlasu aj na účely cielenia reklamy využívame súbory cookies. Nastavenie vlastných preferencií cookies môžete kedykoľvek upraviť odkazom v spodnej časti stránok.


BLOG » Čo je to TABATA?
Čo je to TABATA?
Tabata workout

Existuje veľa rôznych štýlov, ako zefektívniť vaše cvičenie, o ktorých ste už určite počuli. Všetky vám majú pomôcť s dosiahnutím vášho fitness cieľa. Či už chcete schudnúť, byť silnejší, flexibilnejší,pevnejší, vylepšiť si kondičku alebo chcete nabrať svaly, tieto cvičenia vám pomôžu. Samozrejme, iba ak presne dodržiavate cvičebný plán. Prinášame vám pár informácií o ďalšom z takýchto štýlov, ktorý by ste rozhodne mali vyskúšať – o Tabate. Tabata je vysoko intenzívne cvičenie v intervaloch (high intensity interval training – HIIT), ktoré trvá štyri minúty.

História Tabaty

Cvičenie Tabata vytvoril japonský vedec Dr. Izumi Tabata spolu so svojim tímom špecialistov z Národného inštitútu pre šport a fitness v Tokiu. Dr. Tabata a jeho tím uskutočnili výskumdvoch skupín atlétov. Jedna skupina trénovala primerane intenzívne a druhá skupina trénovala omnoho intenzívnejšie. Prvá skupina cvičila päť dní v týždni počas šiestich týždňoch a každé cvičenie trvalo jednu hodinu. Druhá skupina trénovala štyri dni v týždni počas šiestich týždňov a každé cvičenie trvalo štyri minúty a dvadsať sekúnd (s desaťsekundovou prestávkou medzi jednotlivými cvičeniami).

Výsledky prvej skupiny boli zaujímavé, síce si zlepšili aeróbny systém (kardio), ale vykazovali iba veľmi malé alebo žiadne pokroky v anaeróbnom systéme (svaly). Druhá skupina vykazovala omnoho väčšie zlepšenie aeróbneho systému a anaeróbny si zlepšila o 28 percent. Záver výskumu: vysoko intenzívne cvičenie má lepší vplyv na náš aeróbny aj anaeróbny systém.

Zdroj: marinestylefitness.com

Zdroj: marinestylefitness.com

Štruktúra Tabata cvičenia

  • 20 sekúnd vysoko intenzívneho cvičenia
  • 10 sekúnd na oddych
  • opakovať 8 krát

Dvadsať sekúnd cvičíte najtvrdšie ako viete, oddychujete desať sekúnd, a potom tento postup opakujete osemkrát. Robiť môžete v podstate akékoľvek cvičenie. Napríklad drepy, kľuky, brušáky alebo posilňovanie s kettlebellom. Pre lepší výsledok by ste si mali vybrať také cvičenia, pri ktorých sa zapája veľký počet svalov.

Tabata je veľmi účinné a hlavne rýchle cvičenie, ktoré by ste mali využiť, ak máte na cvičenie iba málo času, ak chcete posilniť vaše rutinné cvičenie, alebo ak chcete rýchlejšie nabrať svaly. Zahrňte Tabatu do svojho každodenného cvičebného plánu a čoskoro sa dočkáte pozitívnych výsledkov.

 

Zdroj: sportworld.sk


NÁZORY A OTÁZKY NÁVŠTEVNÍKOV

B5c2rEnC
mSfZfxk6mt0v
23.02.2017 13:46